الدين الشعبي

يعالج هذا البحث بصورة رئيسية دراسة الثقافة الشعبية في الدين والدين في الثقافة الشعبية. فحدّد الفرق بين الدين الرسمي الذي يتّسم في جوهره بنوع من القداسة، والدين غير الرسمي الذي يشير إلى الدين الشعبي، والذي يرتبط بالشعور والإحساس لا بالعقيدة والممارسات الرسميّة المرتكزة على علم اللاهوت المنهجي العقلاني.

وذكرت الباحثة أيضًا لمحة عن التديّن الأميركي اليوم ومصار الدين الشعبي في أمريكا والإحياءات المتاخمة للحدود والحضريّة وبروز السلع التجاريّة المسيحيّة الناتجة عن التديّن الشعبي في الثقافة المادّيّة منها: الإصدارات والمكاتب والموسيقى المعاصرة والحركات الدينيّة كالميجاتشيرش. كما برزت وسائل البثّ الإعلامي على شكل برامج إذاعيّة وتلفزيونيّة كوسيط آخر للدين الشعبي.

`This paper mainly tackles popular culture in religion and religion in popular culture. Schaefer demonstrates the difference between the official sacred religion and unofficial religion -popular religion- that’s based on feelings and sentiments rather than official doctrine and practices derived from methodological, logical theology.

She also provides a glimpse of contemporary American religiosity, and then moves on to tackle the sources of popular religion in America, its frontiers and urban revivalism, and its manifestation in material culture, such as publishing, office supplies, contemporary music albums, and religious movements such as Megachurches. Another significant conduit of popular religion is broadcast media in the form of radio and television programming.

اترك تعليقاً