من المنطق في الإسلام إلى المنطق الإسلامي

ترجمة وعد زغيب

قد يأخذنا الحديث عن العلاقة بين المنطق والدين في العالم الإسلامي إلى رؤية المنطق من منظورين: الأول، المنطق في النصوص الدينية بداية مع النصوص الدينية المقدسة على سبيل المثال القرآن وأحاديث النبي (وكذلك أحاديث الأئمة عند الشيعة) وصولًا إلى التفاسير القرآنية وكتب عن مبادئ أصول الفقه حين تستعين جميعها ببعض من التفكير لإقناع القراء أو لاستنباط الأحكام والتعاليم لسلوك الديني عند أفراد المجتمع المتدين. والثاني، المنطق كمادة تُدرس، وتُطبق بصورة منفصلة وكآلة للتفكير في: (أ) المدارس الكلامية الإسلامية (الأشعرية والمعتزلة والشيعية)، (ب) ومدارس الفلسفة الإسلامية (المشائية والإشراقية)، (ج) وأنواع أخرى من المعرفة في العالم الإسلامي في العصور الوسطى، وكلها متأثرة بشدة بالعقائد الدينية الإسلامية. وعليه، تبحث هذه المقال في: (1) أنواع التفكير المنطقي المختلفة، ولا سيما القياس واستخدامه في المباحث القرآنية، على سبيل المثال وجود الله والقيامة بعد الموت؛ (2) وبعض التعارضات أو المضاربات التي ذكرها مختلف المعارضون في الآيات القرآنية؛ (3) ومكانة المنطق في تصنيف المواد والمقررات التي تُدرّس في المدارس والحوزات؛ (4) وتأثير مواقف المذاهب الدينية المختلفة على المنطق؛ (5) ودور المنطق الفعال في كل من التفكير الديني والعلماني؛ (6) والعلاقة بين العقل والتعاليم الدينية التعبدية؛ (7) وأخيرًا تأثير هذه العلاقة على تقدم المنطق في العالم الإسلامي في العصور الوسطى أو تراجعه.

Speaking of relations between logic and religion in Islamic world may refer to logic in two respects: (1) logic in religious texts, from doctrinal sacred texts such as Qur’¯an and sayings of the Prophet (as well as Im¯ams,  in  Sh¯ı’¯ıism)  to  the  Qur’¯anic  commentaries  and  the  texts  related to the principles and fundamentals of jurisprudence, all of which make use of some reasoning to persuade the audiences or to infer the rules and prescripts for religious behavior of the members of religious community; and (2) logic as a discipline that is studied and applied both independently and as a tool for reasoning in (a) schools of Islamic theology (from Ash’ar¯ıs to Mu’tazil¯ıs and Sh¯ı’¯ıs), (b) systems of Islamic philosophy (from Peripatetics to Illuminationists), and (c) other types of knowledge in medieval Islamic world, all being strongly influenced by religious doctrines of Islam. Accordingly, this paper speaks of (i) the different manifestations of  using  logical  reasoning,  particularly  analogy,  in  Qur’¯anic  arguments, e.g. for the existence of God and resurrection after death; (ii) some contradictions or paradoxes reported by different opponents in the verses of Qur’¯an;  (iii)  the  place  of  logic  in  the  classification  of  disciplines  and  the courses taught at the schools and seminaries; (iv) the influence of the attitudes of different religious sects on logic; (v) the instrumental role of logic for both religious and secular reasonings; (vi) the relation between reason and dogmatic religious doctrines, and, finally, (vii) the reflection of this relation on progress or recession of logic in medieval Islamic world.

اترك تعليقاً